Sebutan Baku Bite-Size 7: Murid sukar membaca dan mengeja tanpa Sebutan Baku?

Terkandung di dalam pernyataan yang dipersoalkan di atas ialah masalah yang murid hadapi – kesukaran membaca dan mengeja. Ia membabitkan persoalan pedagogi dan memerlukan huraian bersifat pedagogi - apakah cara mengajar yang terbaik untuk membantu murid membaca dan mengeja? Malangnya, bukan cara mengajar yang diperbaiki, bahasa pula yang tergadai apabila sistem sebutannya diubah untuk 'memudahkan' murid. Akibatnya, murid kini ‘lebih mudah’ membaca dan mengeja tetapi tidak lagi bercakap seperti ibu bapa dan datuk nenek mereka; terputus daripada identiti bahasa warisan yang sebahagian besarnya terletak pada sebutan atau loghat. Kembali kepada soalan di atas, adakah benar Sebutan Baku membantu murid membaca dan mengeja Bahasa Melayu yang sedia ada atau Bahasa Melayu yang telah diubah? 

(Mukhlis, 2019; Mukhlis & Wee, 2021Mukhlis & Sa’eda, 2021)

Comments

Popular posts from this blog

Linguistic accommodation